ماشین کاری چیست

ماشین کاری چیست

ماشین کاری چیست

ماشین کاری فرآیندی است شامل حذف مواد با استفاده از ابزارهای برش برای خلاص شدن از شر مواد ناخواسته از روی قطعه کار و تبدیل آن به شکلی است که می خواهید.چندین دهه تکنیک های مختلف ماشین کاری وجود داشته است ، اما بیشتر آنها در سه دسته اصلی – برش تک نقطه ای ، برش چند نقطه ای و ماشینکاری ساینده – قرار می گیرند که هرکدام به یک ابزار خاص و یک ماشینکار مجرب نیاز دارند.

از ماشین کاری می توان برای ایجاد ویژگی های مختلف از جمله سوراخ ، شکاف ، سطوح صاف و حتی خطوط پیچیده سطح استفاده کرد.همچنین ، در حالی که قطعات تراش خورده به طور معمول فلزی هستند ، تقریباً تمام مواد از جمله فلزات ، پلاستیک ها ، کامپوزیت ها و چوب ها می توانند ساخته شوند.به همین دلایل ، ماشینکاری معمولاً متداول ترین و متنوع ترین فرایندهای تولید محسوب می شود.

عملیات ماشین کاری

ماشینکاری به عنوان یک فرآیند حذف مواد ، اقتصادی ترین انتخاب برای یک فرآیند تولید اولیه نیست.موادي كه براي آن هزينه شده است ، براي رسيدن به قسمت پاياني ، برش داده شده و دور ريخته مي شوند.همچنین ، با وجود هزینه ابزارآلات و زمان طولانی ماشینکاری ممکن است برای مقادیر زیاد گران باشد.در نتیجه ، ماشینکاری اغلب برای مقادیر محدود مانند ساخت نمونه های اولیه یا ابزار سفارشی برای سایر فرایندهای تولید استفاده می شود.

عملیات ماشینکاری چیست

همانطور که در بالا ذکر شد ، ماشین کاری قطعات صنعتی شامل فرآیندهای مختلفی است که هر کدام مواد را از یک قطعه کار یا قطعه اولیه حذف می کنند.متداول ترین فرآیندهای حذف مواد ، که بعضاً به عنوان ماشینکاری معمولی یا سنتی نامیده می شوند ، فرایندهایی هستند که تراشه های کوچک مواد را با استفاده از یک ابزار تیز از بین می برند.فرایندهای ماشینکاری غیر سنتی ممکن است از مواد شیمیایی یا حرارتی برای حذف مواد استفاده کنند.فرایندهای ماشینکاری متداول اغلب در سه دسته قرار می گیرند – برش تک نقطه ای ، برش چند نقطه ای و ماشین کاری ساینده.

برش تک نقطه ای

منظور از برش تک نقطه ای استفاده از یک ابزار برش با یک لبه تیز است که برای حذف مواد از قطعه کار استفاده می شود.ابزار برش تک نقطه ای فقط یک لبه برای برش دارد.متداول ترین فرایند برش تک نقطه چرخش است که در آن قطعه کار می چرخد ​​و ابزار برش به داخل قطعه کار می رود و مواد را برش می دهد.متداول ترین فرآیند برش تک نقطه ای ، تراشکاری قطعات صنعتی است.

برش چند نقطه ای

برش چند نقطه ای به استفاده از یک ابزار برش با تعداد زیادی دندان تیز گفته می شود که برای از بین بردن مواد در برابر قطعه کار حرکت می کند.یک ابزار برش چند نقطه ای بیش از یک لبه برای برش دارد.دو فرآیند معمول برش چند نقطه ای فرز و حفاری است.

ماشین کاری ساینده

ماشینکاری ساینده به استفاده از ابزاری تشکیل شده از ذرات ساینده ریز برای حذف مواد از قطعه کار گفته می شود.در حالی که ماشینکاری ساینده به طور معمول برای بهبود سطح یک قطعه استفاده می شود ، اما هنوز می توان از آن برای شکل دادن به قطعه کار نیز استفاده کرد.متداول ترین فرآیند ماشینکاری ساینده ، سنگ زنی است.

انواع ماشین کاری فلزات

مزایای فرآیند ماشین کاری

  • دقت ابعادی خوب
  • ماشین کاری نه تنها روی فلز انجام می شود ، بلکه روی چوب ، پلاستیک ، کامپوزیت ها و سرامیک ها نیز انجام می شود.
  • با توجه به پیشرفت تکنولوژی ، ماشینکاری در صنایع تولیدی به صورت خودکار انجام می شود.این فرآیند عمدتا توسط رایانه ها یا روبات هایی کنترل می شود که معمولاً با حذف نیروی انسانی هزینه های تولید را کاهش می دهند.

این توضیحات کامل در مورد فرآیند ماشینکاری است.امیدوارم که این مقاله را پسندیده باشید ، در صورت داشتن هرگونه تردید ، با شرکت آریا صنعت که در زمینه ساخت قطعات صنعتی و معدنی مانند هاپر صنعتی فعالیت می کند ، ارتباط برقرار کنید ، تا ما شما را راهنمایی کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.